سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صوت و قرائت قرآن کریم
صوت و لحن قرآن کریم

مصاحبه با استاد علیزاده

سوال یک : به عنوان سوال اول می شود بگویید از چه سنی قرائت رو شروع کرده اید ؟

جواب : ( گلویش را صاف می کند ) بنده علی علیزاده معلم و مدرس قرآن در واقع بهتر است بگویم خادم القرآن هستم . در حقیقت فعالیت های قرآنی من از دوره دانش آموزی شروع شد . یعنی تقریبا از اول یا دوم راهنمایی با نوار های اساتید مختلف ، شرکت در جلسات قرآنی بحمد ا... شروع کردیم و به این جا رسیدیم .

سوال دوم : آن موقع که شما کار قرآنی را آغاز کردید (اوایل انقلاب ) استقبال مردم چه طور بوده است ؟

جواب : آن موقع خوب بود ولی خیلی فنی نبود . منظورم این است که در آن دوران اکثر جلسات سنتی بود و بیش تر در سطح روخوانی و روانخوانی برگزار می شد . یعنی چیزی به نام صوت ، تجوید ، مفاهیم و . . . نبود و یا اگر هم می بود به صورت بسیار ساده بوده است .

سوال چهارم : به نظرتان امروزه قرآن در جایگاه حقیقی خودش قرار دارد  ؟

جواب : نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است . یادم می آید آن موقع مرکز فرهنگی بود اما هیچ خبری از دار القرآن و فعالیت قرآنی در آن نبود . وقتی یک نفر می آمد و می گفت یک کار فرهنگی در زمینه قرآن دارم . می گفتند : مگر قرآن هم کار فرهنگی است ؟ ولی شکر خدا امروزه اکثر مراکز دولتی ما به قرآن اهمیت می دهند حتی زندان های ما هم دار القرآن دارند و مشغول تربیت قاریان و حافظان قرآن در میان زندانیان هستند .  

سوال پنجم : پس اگر این طور هست ما باید اثر این را در جامعه ببینیم که نمی بینیم .

جواب : بله درست است . این صد در صد نیست ، اما نسبت به قبل خیلی رشد کرده ایم . زمینه کار بهتر شده است . محافل ، مجالس ، مسابقات قرآنی و ... ما داریم پیشرفت می کنیم . اما گفتم صد در صد به اون هدف نرسیدیم و باید اضافه کنم که هنوز خیلی مانده تا ما بتوانیم قرآن را به جایگاه اصلی اش برسانیم .

سوال ششم : همان طور که گفتید ما کمبود داریم می خواهم بگویم چرا این مسئله هست ؟ ( مسئولین ، والدین ، خود جامعه قرآنی یا هجمه های فرهنگی )

جواب : نه نمی شود گفت یکی از این موارد دخیل است . همه قشر ها به طوری نقش دارند . مردم یک جور نقش دارند ، مربی ، مدرسه و ... مثلا الان یکی از اشکالات ما آموزش و پرورش می باشد که کار آماری می کند . کلی طرح در زمینه قرآنی می دهند ، اما این ها خوب اجرا نمی شود ! طرح ها خوب است طرح ملی حفظ قرآن ، طرح ملی تلاوت قرآن ولی در مرحله اجرا خوب انجام نمی شود ، یعنی آماری می شود . به علاوه اطلاع رسانی خوب انجام نمی شود . وقتی به اهلش ، یعنی دانش آموزان می گویی : آقای دانش آموز از طرح ملی حفظ اطلاع دارید ؟ می گوید : نه اصلا خبر ندارم .           صدا و سیما باید نقش بهتری داشته باشد و بیش تر تبلیغ کنند . این است که همه ی اقشار ما موثر هستند نمی توانیم بگوییم فقط مخصوص آموزش و پرورش است ،  نه همه باید نقش داشته باشند . نهاد رهبری ، بسیج ، خود پدر و مادر ها همه باید نقش داشته باشن تا قرآن به جایگاه واقعی خود برسد .

سوال هفتم : ما از این طرف می آییم و کم کاری می کنیم از اون طرف دشمن هجمه های فرهنگی را وارد می کند و به طبع ، جوان ها از قرآن دور می شوند . چه برنامه در دستور کار قرار دارد که این ها ضعیف تر بشود ؟

جواب : همه می دانند که قرآن منبع هدایت است و کسی نیست که بگوید من نیازی ندارم ولی نیاز ها فرق می کند . یکی می گوید من قرائت دوست دارم ، یکی می گوید من به حفظ علاقه دارم و رشته های قرآنی دیگر . این ما هستیم که باید زمینه را فراهم کنیم تا هرکسی در هر زمینه ای از قرآن که علاقه دارد و احساس نیاز می کند ما آن را برایش فراهم نماییم  و در نهایت کسی که با قرآن مانوس گردد به این راحتی از مسیر هدایت خارج نخواهد شد .

سوال هشتم : یعنی منظورتان این است که حتی اگر این کم کاری ها صورت نگیرد. هجمه های فرهنگی تاثیری ندارد ؟

جواب : همینطور است . باز بر می گردیم به سوالات قبلی ، یعنی کم کاری از ماست و گرنه همه به قرآن علاقه دارند . دانش آموز به نحوی ، دانشجو به نحوی و ما باید ببینیم از چه مسیری باید این ها را به قرآن برسانیم .

سوال نهم : با توجه به سوال های قبلی الان اگر یک جوان یا نوجوان بخواهد کار قرآنی را شروع کند چه چیزی می تواند بیش تر او را جذب کند ؟

جواب : بیش ترین چیزی که در جذب قرآن تاثیر دارد صوت قرآن است . ( و ا... جمیل و یحب الجمال ) ما باید از صوت زیبای قرآن برای جذب نوجوان هایمان استفاده کنیم . همه قاریان قرآن ما در سطوح مختلف از همین صداهای قرآنی جذب شده اند . شما سراغ هر کدام از این قاری ها بروید مثلا یکی می گوید من سوره حشر عبد الباسط رو گوش کردم و علاقه مند شدم . این است که همه ی آن قاریان از مسیر تلاوت قرآن ارتباط با قرآن را آغاز کردند .

سوال آخر : به نظر شما کار های فرهنگی چه تاثیری می تواند داشته باشد ؟

جواب : بله خیلی می تواند موثر باشد این کار ها از جمله نشریه نگاری و کارهای فرهنگی از این قبیل نیاز های یک قشر را برطرف می کند . خیلی ها حوصله نمی کنند بروند کتاب های قطور را بخوانند و این کار هایی که عرض کردم ،حرف آن کتاب های قطور را می زند و خیلی هم می تواند برای آن هایی که حوصله کتاب خواندن را ندارند ، مفید و موثر قرار گیرد .


[ دوشنبه 92/1/19 ] [ 4:21 عصر ] [ محمد رضا ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

من محمد رضا عظیمی فر هستم ... داستان می نویسم و قرائت قرآن به خصوص استاد حامد شاکر نژاد رو بسیار دوست دارم ...
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 69696