سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صوت و قرائت قرآن کریم
صوت و لحن قرآن کریم

 

 

یکی از حرف هایی که استاد شاکر نژاد در مصاحبه هایشان به آن اشاره دارند بحث الحان در قرائت است . که طبق حرف ایشان معنا باید در خدمت الحان باشد . خب این یعنی چه ؟

همانطوری که می دانیم لحن یک نوا و یا صوتی است که به صدا داده می شود مانند لحن غمگین ، لحن شاد ، لحن نصیحت و . . . که در جای جای قرآن با هم فرق می کند جایی باید با غمناک خواند جایی شاد و . . .

اما نکته ای که وجود دارد خدمت الحان بر معنا یا خدمت معنا بر الحان است . به عنوان مثال در سوره مطففین آمده است :

 

اِن الذین اجرموا کانوا من الذین آمنوا یضحکون « همانا کافران بدان سبب که گنهکار بودند ، به نیکان به خاطر ایمانشان می خندیدند »  

خب این آیه از لحاظ معنای عامه خنده و شادی است و در لحن هم باید لحنی شاد گرفت اما هنگامی که الحان خدمت معنا باشد فرق می کند لحن غمناک است چرا که قاری می خواهد این را گریه آمیز بداند . یا هنگامی که در قران از عذاب کافران آیه ای می آید هنگامی که الحان در خدمت معنا باشد قاری آن را محکم ، خبری و ترسناک بیان می کند اما در زمانی که معنا در خدمت الحان باشد قاری این جا می تواند گریه آور بخواند چرا که خود را جزو عذاب شدگان می بیند .

حال سوال پیش می آید که درست است که این گونه است ولی چه سودی دارد که معنا در خدمت الحان باشد ؟

در جواب به این سوال می گوییم گاهی با یک لحن غمناک معنی کامل آیه را می رسانیم مستمع به بهشت و جهنم واقف است و این جا هنگامی که قاری با ترس و رعب و غم این آیات را می خواند فرد هم شاید در ظاهر نه ولی در باطن تاثیر به سزایی دارد اما نکته ی دیگری که وجود دارد اختلاف در سبک قرائت است که اگر شخصی خواست می تواند به نوع اول بخواند و این بسته به سلیقه افراد است . 

 


[ شنبه 91/8/27 ] [ 2:4 عصر ] [ محمد رضا ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

من محمد رضا عظیمی فر هستم ... داستان می نویسم و قرائت قرآن به خصوص استاد حامد شاکر نژاد رو بسیار دوست دارم ...
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 69691